Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Kísértethajók

1-1.jpgA kísértethajókról, az örökké a vizeken hánykolódó bolygó hollandikról szóló történetek nem minden esetben a fantázia szüleményei. A szerencsétlenül járt hajók, melyeket a legénység elhagyott, sokszor hosszú időn keresztül úszkálnak még az óceánok vizén. Századunkban már arra is volt példa, hogy egy hatalmas, sok ezer tonnás vízkiszorítású hajó szaporította a számukat. A legtöbb kísértethajó az Atlanti-óceán északi részén hánykolódik. Leggyakrabban a hajózási útvonalaktól távol bukkannak föl, olyan helyeken, ahová a kereskedelmi hajók ritkán jutnak el. Az is előfordul, hogy a tengeráramlás a partok közelébe sodorja, vagy a hullámverés a víz alatt húzódó sziklákon zúzza szét őket.

shipcard.jpgMegesik az is, hogy a „hollandusok”, melyek természetszerűleg éjszaka nincsenek kivilágítva, összeütköznek a szabályosan közlekedő hajókkal, s így súlyos tengeri katasztrófák okozóivá . A Marlborough titka 1913 októberében történt. A Tűzföld partjainál, nem messze Punta Arenastól, a Johnson nevű angol gőzhajóról észrevették, hogy egy bevont vitorlájú bárka hánykolódik a vízen. A kapitánynak feltűnt, hogy fedélzetén egyetlen embert sem látni. Megparancsolta, hogy közelítsék meg az ismeretlen hajót. A Johnson gépeit leállították, megcsikordultak a csigák, s egy mentőcsónak huppant a tenger vizére. Néhány evezőcsapás, s az angol matrózok kíváncsian betűzgették a kísértet kormányosfülkéjén látható elmosódott szavakat, a hajó és a bejegyzési kikötő nevét: Marlborough, Glasgow… Odaeveztek a hajó orrához… Kiderült, hogy a legénység nem hagyta el a Marlborough-t. A fedélzeten összesen húsz csontvázat találtak. A hajó rakománya valamiféle teljesen egynemű masszává olvadt össze. Ugyanakkor sem a hajótest, sem az árbocok, sem a vitorlák nem szenvedtek semmi olyan komolyabb károsodást, amely magyarázatot szolgáltathatott volna a tragédiára. A megtalált iratok sem segítettek a rejtély megoldásában: a hajónaplót moszatréteg borította, az írás a fölismerhetetlenségig elmosódott, az egyéb iratokat pedig a rovarok rágták szét. Az angol matrózok töprengve, találgatások közepette tértek vissza hajójukra. topfoto_004307.jpgA kapitány bejelölte térképén azt a helyet, ahol a titokzatos vitorlással találkoztak, följegyezte a történteket a hajónaplóba, majd parancsot adott a kijelölt út folytatására. Az időjárási viszonyok nem tették lehetővé, hogy a kísértethajót vontatókötélre vegyék. Partot érve, a Johnson kapitánya azonnal jelentést tett a Marlborough-ról a kikötői hatóságoknak. Amit elmondott, azt a találkozás szemtanúi esküjükkel erősítették meg. A vizsgálatok során kiderült, hogy a szerencsétlenül járt hajót 1876-ban építették, és D. Leslie volt a tulajdonosa. A hajó hossza 68,5, szélessége 10,7, a fedélzet magassága 6,4 méter volt. 1890. január 11-én a Marlborough kifutott Littleton (Új-Zéland) kikötőjéből, s London felé vette az irányt. Gyapjút és fagyasztott húst szállított. A hajó legénysége huszonkilenc emberből állt. Rajtuk kívül még egy utas is tartózkodott a fedélzeten. A vitorlás parancsnoki tisztét J. Hurd kapitány töltötte be, aki tapasztalt, jó tengerész hírében állt. Két nappal azután, hogy a kikötőből kifutott, a fedélzetéről még válaszoltak egy arra haladó hajó jelzéseire. A vitorlást utoljára április 1-jén látták a Csendes-óceánon, valahol a Tűzföld partjainál. Ezután a hajónak nyoma veszett. A hosszadalmas távolmaradás miatt nyugtalan tulajdonosa májusban kerestetni kezdte a vitorlást.

A kutatás nem járt eredménnyel. A tengerészeti hatóságok is szabályos nyomozást rendeltek el, de ez sem tudott fényt deríteni a hajó rejtélyes eltűnésére. A Marlborough-t ezután a nyomtalanul eltűnt hajók között emlegették. Azt hitték, hogy a Horn-fok körüli sziklák áldozatává vált. Ennek a környéknek nagyon rossz a híre; a hajósok igyekeznek elkerülni, hajótemetőnek is nevezik. Az év mintegy háromszáz napján vad viharok tombolnak errefelé. A szél, a hullámok és a part menti áramlatok szinte vonzzák ide a hajókat, majd a part menti szirtekhez csapják őket.

Kapcsolódó témák.

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.